Hoe zet je sociale media slim in?


Bereik meer klanten via Facebook & co
Door Dado Van Peteghem, managing partner bij Duval Union Consulting
07/09/2016

Dado Van Peteghem

Zo goed als iedereen zit vandaag op sociale media. Dat geldt ook voor je klanten én je potentiële klanten. Welke kanalen ze gebruiken? Dat hangt af van hun leeftijd. Facebook is populair bij jongeren én ouderen, terwijl Instagram en Snapchat vooral een jeugdig publiek aanspreken. Wil je dus een bepaalde doelgroep bereiken, dan moet je daarvoor specifieke netwerken inzetten. Onthoud vooral dat een goede socialemediastrategie anno 2016 niet alleen op Facebook focust.

Zoek de kansen op en doe er dan iets mee

Sociale netwerken helpen om meer mensen naar je fysieke winkel te lokken. Belangrijk is wat marketeers de ‘gunfactor’ noemen: het geheel van factoren of omstandigheden dat ervoor zorgt dat klanten jou iets gunnen en dus liever in jouw zaak kopen dan bij grote spelers zoals Bol.com of Zalando. Sociale media helpen bij het aanwakkeren van die gunfactor. Maar dat gebeurt alleen wanneer je mensen raakt met leuke, boeiende of grappige verhalen. Gebruik deze kanalen dus niet voor promoties, maar voor je eigen verhaal.

Geen commerciële posts

Vermijd in elk geval commerciële praatjes: in 9 op de 10 posts mag je het niet hebben over je producten of diensten. Onderaan een kleine commerciële boodschap kan natuurlijk wel. Ga op zoek naar verhalen achter de schermen: wie zijn je leveranciers, waar kopen zij hun materialen, wie zijn je medewerkers, … Zo leren je klanten de ziel en het DNA van je bedrijf kennen. En dat is belangrijk, want emotie triggert interactie. Uiteraard moet je wel onderwerpen aankaarten die interessant zijn voor je doelgroep.

Vergeet bovendien de mogelijkheden van video niet. Met een smartphone maak je makkelijk en goedkoop filmpjes, die je dan verspreidt via de sociale media. Zoek kansen en doe daar iets mee. Via Facebook kun je zelfs live video in real time delen, bijvoorbeeld tijdens een opendeurdag, bij de herinrichting van je etalage of op uitstap met je medewerkers. Schakel die ook in als ambassadeurs die jouw berichten verspreiden via hun eigen netwerk. En moedig ook je klanten aan om je verhalen te delen.

Marathon in plaats van sprint

Gebruik je verschillende sociale netwerken, dan helpt een tool zoals Hootsuite bij het beheer en de opvolging. Dat kan zelfs gratis tot op een bepaald niveau. Vergeet niet dat een goede socialemediastrategie toch wel wat tijd en inspanningen vraagt. Weet ook dat een en ander niet onmiddellijk tot extra verkoop leidt. Uiteindelijk werpt die strategie haar vruchten af, maar je moet geduld hebben. Investeren in sociale media is een marathon, en niet zozeer een sprint.

Tips voor een goede sociale media strategie

  • Gebruik verschillende kanalen naargelang je doelgroep
  • Vermijd commerciële boodschappen
  • Focus op pakkende verhalen achter de schermen
  • Denk aan de mogelijkheden van video
  • Gebruik je medewerkers en klanten als ambassadeurs
  • Overweeg een tool voor beheer en opvolging
  • Wees geduldig
Spreek met een KBC specialist over de toekomst van uw zaak.
Stel je vraag

Ook interessant

Kies een goede naam voor je zaak

Mien Kaba
Sint-Andries

Hoe krijg je een goede klantenbinding?

Een getrouwheidsprogramma is essentieel voor de lokale handelaar

Eerst klanten vinden, dan klanten binden

Het belang van klantenbinding is sterk toegenomen

Klanten betalen met hun smartphone, dankzij de Payconiq-app

Reballion
Hasselt

Van hobby tot volwaardig bedrijf

LN Knits startte vanuit passie en mond-tot-mondreclame

Blijf op de hoogte

We sturen je graag een nieuwsbrief met inspiratie en boeiend nieuws over omnikanaal ondernemen.

Bedankt

Binnenkort valt de eerste nieuwsbrief in je mailbox.

Sorry, je moet je browser updaten.

Je gebruikt een verouderde versie van je browser. Update je even? Dan kun je onze website vlot bezoeken.

www.browsehappy.com