Ben jij al klaar voor 'omnichannel' ondernemen?


Een winkelervaring van A tot Z: omnikanaal shoppen
door Cis Scherpereel, Inspirator en Strateeg voor online ondernemers
11/04/2016

omnichannel

Wil je als ondernemer 'omnichannel ondernemen'? Dan kan dit best een uitdaging zijn in de praktijk. Leren van de grote jongens, kenners in omnichannel-ondernemen, is uiteraard een slimme optie. Met de nadruk op ‘slim’. Want in een omnichannel-aanpak zitten écht kansen. Via de omnichannel-aanpak zet je de unieke facetten van jouw merk of onderneming in de verf en bekoor je de consument.

Omnichannel-aanpak in kleine stappen

Toen ik enkele ondernemers uitnodigde voor een omnichannel panelgesprek, stelde ik vast dat heel wat onder hen schroom hadden om over hun eerste omnichannel stappen te praten. ‘We staan nog nergens’, hoorde ik hen vaak zeggen. Onterecht. Want elke stap richting een omnichannel-aanpak -hoe klein die ook is- ga je vooruit. Bovendien: wanneer sta je als onderneming dan wél ‘ergens’? Daar bestaat tenslotte geen definitie voor.

 

Continu streven naar beter

De omnichannel-aanpak is een visie, geen oneshot marketingstunt. Het is een continu streven naar beter rendement, minimaliseren van de kosten, proberen denken als consument, gebruikmaken van technologische finesses, de beschikbare klantengegevens nuttig inzetten, enz. De omnichannel-aanpak heeft dan ook veel tentakels. Het gaat om logistieke en menselijke aspecten, communicatie, technologie, data en budget. En het gaat absoluut ook om het besef dat alles altijd beter kan.

“Omnichannel is een continu verhaal”

Grote jongens vs. local heroes

Digitaal zuilNatuurlijk zijn er tal van mooie cases die tonen wat de omnichannel-aanpak inhoudt en wat je ermee bereikt. Schoenwinkelketen Torfs is daarbij een perfect voorbeeld, maar ook de ketens Blokker, Decathlon en Fun experimenteren volop met digitale mogelijkheden in hun winkels. Anderen blinken dan weer uit in hun 'Click & Collect' of hanteren variaties van ophalen en retourneren van producten in de winkel.

Ook bij de ‘local heroes’ (plaatstelijke, kleinere bedrijven) zijn er pareltjes van voorbeelden in de omnichannel-aanpak terug te vinden. Mountoberon in Herent is daar een mooi schoolvoorbeeld van. Een interactieve zuil -fysiek aanwezig in de winkel- biedt bij Mountoberon digitaal inzicht in de volledige collectie, maten en varianten van kledingstukken uit de winkel. Bestellen, thuisleveren en retourneren zijn goed doordacht en geïntegreerd in procedures die online en offline verenigen.

‘Het is een continu verhaal van verbeteren, aanpassen en zoeken’, vertelt Steven Decerf, zaakvoerder van Mountoberon. ‘Zo zochten we naar de ideale plek in onze winkel voor ons digitale zuil. Aanvankelijk was dat heel centraal, maar nu hebben we een apart plekje gecreëerd én hebben we de zuil ook in het oranje geverfd. Tussen de kledij in de rekken zijn er kleine pancartes en kapstokken in diezelfde signaalkleur, die refereren naar onze internetzuil. Dat is ook nodig opdat de zuil geen 'apart eiland' zou worden in onze winkel.’ We streven naar één geheel.

“Het is een continu verhaal van verbeteren, aanpassen en zoeken, maar we streven naar één geheel.”

Besluit

Laat je niet afschrikken door grote retailers die uitpakken met oogstrelende digitale schermen en technologische hoogstandjes. De omnichannel-aanpak kan ook in kleine dingen zitten en is even toegankelijk voor grote ketens als voor kleinere spelers op de markt.

Spreek met een KBC specialist over de toekomst van uw zaak.
Stel je vraag

Ook interessant

Kies een goede naam voor je zaak

Mien Kaba
Sint-Andries

Hoe krijg je een goede klantenbinding?

Een getrouwheidsprogramma is essentieel voor de lokale handelaar

Eerst klanten vinden, dan klanten binden

Het belang van klantenbinding is sterk toegenomen

Flowers Forever zet overledenen in de bloemetjes

Flowersforever.be

Klanten betalen met hun smartphone, dankzij de Payconiq-app

Reballion
Hasselt

Samen sterk op een online marktplaats

Storesquare verlaagt de drempel naar e-commerce

Blijf op de hoogte

We sturen je graag een nieuwsbrief met inspiratie en boeiend nieuws over omnikanaal ondernemen.

Bedankt

Binnenkort valt de eerste nieuwsbrief in je mailbox.

Sorry, je moet je browser updaten.

Je gebruikt een verouderde versie van je browser. Update je even? Dan kun je onze website vlot bezoeken.

www.browsehappy.com