Heeft jouw zaak LinkedIn nodig?


LinkedIn mikt voornamelijk op zakelijke gebruikers
Door Daphné Gaudens, online marketing consultant bij Indie Group
08/09/2016

Linkedin Daphné Gaudens

LinkedIn is een sociale netwerksite die zich voornamelijk richt tot professionele gebruikers. In je netwerk van klanten en andere zakenrelaties kun je informatie delen, maar ook adverteren en vacatures verspreiden. LinkedIn helpt je dus niet alleen bij je ‘brand awareness’ (ofwel: het versterken van je naambekendheid bij je huidige klanten) en het bereiken van nieuwe klanten, maar ook bij het versterken van je professionele contacten en het aantrekken van nieuwe medewerkers.

Door waardevolle informatie of kennis te delen, wek je vertrouwen

Goed om te weten: naast je persoonlijke profiel kun je ook gratis een pagina voor je zaak aanmaken. Daar kun je een beschrijving van je winkel aan toevoegen, samen met alle details. Je krijgt ook de kans om je ‘specialismen’ op te sommen. Weet wel dat een bedrijfspagina op LinkedIn alleen kan indien je een eigen domeinnaam (voor je website) hebt. Want je moet je altijd registeren met een e-mailadres in de vorm van jouwnaam@jouwzaak.be. Heb je dat niet? Dan kun je nog altijd een minder streng gereglementeerde ‘groep’ creëren.

LinkedIn is geen verkoopkanaal

Via je bedrijfspagina kun je informatie en kennis verspreiden, blogberichten delen, vacatures bekendmaken en updates over je zaak posten. Maar leg nooit de nadruk op het commerciële, want LinkedIn is geen verkoopkanaal. Door waardevolle informatie of kennis te delen, wek je vertrouwen en geef je blijk van deskundigheid. Nuttige, relevante en interessante updates zullen je volgers sneller delen met anderen, waardoor je nieuwe personen aantrekt. Ter info: LinkedIn biedt ook de mogelijkheid van gesponsorde updates, die getoond worden aan niet-volgers.

Vergeet ten slotte niet dat je eigen werknemers jouw ambassadeurs op LinkedIn zijn. Via hun privéprofielen kunnen ze jouw bedrijfsupdates delen, waardoor je ook weer nieuwe volgers aantrekt. Schenk dus niet alleen aandacht aan je bedrijfspagina, maar adviseer je werknemers en collega’s ook bij het optimaliseren van hun persoonlijke profiel. LinkedIn is dan wel een professioneel sociaal netwerk, maar de interactie speelt zich toch vooral af tussen mensen.

Wil je op een slimme manier ook commercieel aan de slag op sociale media? Kies dan voor Facebook, Instagram of Pinterest.

Zo zet je LinkedIn in voor je zaak

  • Maak gratis een aparte bedrijfspagina.  
  • Deel informatie en kennis, en vermijd commerciële berichten.  
  • Overweeg gesponsorde updates voor niet-volgers.  
  • Maak via dit kanaal vacatures bekend.  
  • Schakel je eigen medewerkers in als ambassadeurs.  
Spreek met een KBC specialist over de toekomst van uw zaak.
Stel je vraag

Ook interessant

Kies een goede naam voor je zaak

Mien Kaba
Sint-Andries

Hoe krijg je een goede klantenbinding?

Een getrouwheidsprogramma is essentieel voor de lokale handelaar

Eerst klanten vinden, dan klanten binden

Het belang van klantenbinding is sterk toegenomen

Van hobby tot volwaardig bedrijf

LN Knits startte vanuit passie en mond-tot-mondreclame

Babywinkel zet in op online-offline-wisselwerking.

The Baby’s Corner
Nazareth

Blijf op de hoogte

We sturen je graag een nieuwsbrief met inspiratie en boeiend nieuws over omnikanaal ondernemen.

Bedankt

Binnenkort valt de eerste nieuwsbrief in je mailbox.

Sorry, je moet je browser updaten.

Je gebruikt een verouderde versie van je browser. Update je even? Dan kun je onze website vlot bezoeken.

www.browsehappy.com